

Focení západu slunce patří k nejoblíbenějším fotografickým tématům. S trochou plánování a správným nastavením fotoaparátu můžete zachytit snímky plné dramatických barev a nálady. Nejde jen o to stisknout spoušť, když se slunce dotkne obzoru; jde o to, jak zkrotíte světlo a stíny.
Západ slunce trvá jen krátce, proto musíte být připraveni.
Nejlepší barvy se obvykle neobjeví přesně ve chvíli, kdy slunce zapadne. Většinou je nejlepší světlo v tzv. zlaté hodině (hodinu před západem) a modré hodině (těsně po západu slunce), kdy se obloha rozjasní intenzivními oranžovými, růžovými a fialovými odstíny. Přijďte na místo alespoň 30 minut předem.
Hledejte zajímavé prvky v popředí a siluety. Samotná obloha je sice krásná, ale snímek bez kotevního bodu (např. strom, budova, silueta pohoří) může působit prázdně.
Chcete-li mít plnou kontrolu nad světlem, přepněte na manuální režim (M).
| Nastavení | Doporučená hodnota | Důvod |
|---|---|---|
| Režim | Manuální (M) | Plná kontrola nad expozicí. |
| ISO | 100 - 400 | Nízké ISO minimalizuje šum, což je při dobrém světle západu slunce snadné. |
| Clona (Aperture) | f/8 až f/16 | Většinou chcete ostrou scénu od popředí až po obzor (velká hloubka ostrosti). Vyšší clonové číslo (f/11 a více) navíc pomůže vytvořit hvězdicový efekt ze slunce. |
| Čas (Shutter Speed) | Měří se manuálně | Čas nastavte tak, aby byla expozice vyvážená. Obvykle to bude někde mezi $1/30\text{ s}$ a $1/250\text{ s}$ v závislosti na světelných podmínkách. |
| Formát | RAW | Získáte maximum informací o barvách a světlech, což je klíčové pro post-processing. |
Vyhněte se automatickému vyvážení bílé (AWB). Fotoaparát by se snažil neutralizovat teplé barvy. Použijte předvolbu "Zataženo" nebo "Stín" (Cloudy, Shade), které přidají scéně ještě více teplých tónů, čímž barvy západu slunce zvýrazní.
Umístěte zajímavý objekt (strom, člověk, zvíře) před slunce. Měřte expozici na nejsvětlejší část oblohy, čímž se popředí automaticky podexponuje a vytvoří dramatickou černou siluetu.
Pravidlo: Vždy exponujte pro světla (oblohu). Je mnohem snazší získat detaily ze stínů v post-processingu, než se snažit zachránit "vypálenou" oblohu, která se stane jen bílou plochou.
Při přechodu do modré hodiny a s prodlužujícím se časem expozice (např. $1\text{ s}$ a více) je stativ nezbytný pro ostré snímky.
CPL filtr dokáže prohloubit modrou oblohu a zvýraznit mraky, což může být atraktivní pro scénu mimo přímý záběr slunce.
V post-processingu (např. v Adobe Lightroom nebo Zoner Photo Studio) můžete snímku dodat finální šmrnc:
Nejdůležitější je experimentovat a užívat si ten úžasný okamžik, kdy se den mění v noc.
Jak se se mnou spojit a kde mě můžete nalézt
Ing. Světlana Vančová
Londýnská 2719/13
Ústí nad Labem
400 01
IČ: 231 91 031
Pařížská 2
Ústí nad Labem
400 01
Provozovatel: Ing. Světlana Vančová IČ: 23191031 - sídlo: Londýnská 2719/13, 400 01, Ústí nad Labem
Fyzická osoba zapsaná v Živnostenském rejstříku v Ústí nad Labem od 16.4.2025